زندگی زیباست

یادداشتی بر فیلم سینمایی "زندگی زیباست(1997)" اثر ماندگار "روبرتو بنینی"

 

زندگی ... رسم خوشایندیست!

زندگی بال و پری دارد با وسعت "مرگ"...!

پرشی دارد اندازه "عشق"...!

زندگی چیزی نیست، که لب تاقچه عادت از یاد من و تو برود.

                                                                               "سهراب سپهری

 

زندگی زیباست، نام یک فیلم کمدی بسیار جذاب است که توسط "روبرتو بنینی"، کارگردان خوش ذوق ایتالیایی، در سال 1997 ساخته شده. این فیلم معنی واقعی ژانر کمدی را به ما نشان می دهد. با دیدن این فیلم می توانیم به خوبی درک کنیم که به راستی کمدی چیست؟ درواقع آن رقص و آواز ها، زندگی های لاکچری مرفعین بی درد، و شوخی های کلامی مستهجنی که در اکثر فیلم های به اصطلاح طنز ایرانی میبینیم را نمی توان کمدی نامید! کمدی به معنی بی درد بودن یا الکی خوش بودن نیست. کمدی یعنی نگاه تازه ای به زندگی!

چشم ها را باید شست، جور دیگر باید دید!      "سهراب سپهری"

کمدی یعنی با وجود تمام تراژدی ها باز هم بخندیم؛ باز هم شاد باشیم و از زندگی لذت ببریم. کمدی یعنی دیدن دنیا از نگاه عارفانی همچون سعدی شیرین سخن:

به جهان خرم از آنم که جهان خرم از اوست

عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست

غم و شادی بر عارف چه تفاوت دارد 

 ساقیا باده بده شادی آن کین غم از اوست

آری...

کمدی یعنی "زندگی زیباست!" 

به شما پیشنهاد می کنم این فیلم را هرگز از دست ندهید. این فیلم درباره یک مرد شاد بذله گو است که حتی در مواردی بسیار دیوانه به نظر می رسد! در ابتدای فیلم، این مرد وارد شهری می شود و به شکل بسیار جالب انگیزی با زن جوان زیبایی آشنا می شود. ( نمی گویم چگونه که اسپویل نشود. خودتان بروید ببینید. wink )

 

  • قول می دهم شگفت زده خواهید شد! surprise

فیلم از همان ابتدا شوخی کردن را آغاز می کند. اتفاقات فیلم کاملا طبیعی و باور پذیر به نظر می رسد اما در عین حال شما را شگفت زده می کند و به هیجان می آورد. این مسئله نشان دهنده هوش سرشار و خلاقیت نویسنده است که رویداد های فیلم را به صورتی بسیار هنرمندانه در کنار هم چیده و شما را در هر سکانس برای سکانس های بعدی آماده می کند.

زندگی زیباست

 

  • سختی ها و مشکلات برای همه هست ( خطر اسپویل! )

در ادامه ما شاهد به هم پیوستن این زوج جوان و اضافه شدن یک عضو جدید به خانواده آنها ( یک پسربچه ی شیطون و بامزه ) هستیم که زندگی آنها را از آنچه که هست شاد تر می کند. هرچند این خانواده شاد نیز، مانند هر خانواده دیگری، از سختی های روزگار در امان نیستند. به زودی آنها خود را در زندان نازی ها می یابند.

اما این چیز ها هرگز باعث نا امیدی آن مرد شجاع نمی شود. او نه تنها روحیه خود را نمی بازد، بلکه حتی نمی گذارد پسر کوچکش متوجه چیزی شود. در تمام مدت حضور آنها در زندان پسر بچه فکر میکند که وارد یک بازی هیجان انگیز و جذاب با کلی شرکت کننده شده است که همگی برای به دست آوردن یک تانک واقعی ( پسربچه عاشق تانک است ) با یکدیگر رقابت می کنند!

 

  • آن روی سکه...

حالا بیایید کمی هم به جنبه های سیاسی این فیلم بپردازیم. همان طور که احتمالا تا کنون حدس زده اید، این فیلم  به دعوا های قدیمی نازی ها و یهودیان می پردازد. مانند فیلم های "پیانیست" و "فهرست شیندلر" و خیلی فیلم های دیگر... . از این دست فیلم ها در میان آثار هالیوودی کم نیست.

احتمالا شما نیز چیز هایی درباره جریان هلوکاست و کوره های آدم سوزی به گوشتان خورده است. کاری ندارم که این حرف ها راست است یا دروغ. البته از قدیم گفته اند:

" تا نباشد چیزکی، مردم نگویند چیز ها! "

 اما چه بخواهیم و چه نخواهیم، هالیوود تماما در دست یهودی هاست و کارگردان این فیلم ( که اتفاقا خودش نقش آن مرد دوست داشتنی را بازی می کند ) نیز یک مرد یهودیست. تاریخ را هم که فاتحان مینویسند! پس میتوان نتیجه گرفت پیامی که در لا به لای داستان دراماتیک فیلم به ما خورانده میشود اگر دروغ نباشد قطعا اغراق است!

 

  • چگونه بفهمیم دروغگو کیست؟

در سکانسی از فیلم، پسربچه از دیگر زندانی ها شنیده است که : این یک بازی نیست و آنها میخواهند همه ما را بسوزانند و از ما دکمه و صابون درست کنند! در اینجا پدر فداکار و دوست داشتنی قصه حرف های کودک را مسخره کرده و به آن می خندد و میگوید تو چقدر ساه لوح هستی! و به این صورت مخاطب را با روشی بسیار زیرکانه درگیر پیام فیلم می کند.

پس مخاطب گیج شده و به فکر فرو میرود. به راستی کدام یک درست میگویند؟ پسر یا پدر؟! و البته ما که تا اینجا بار ها شاهد گول زدن پسر توسط پدر بوده ایم، ناچارا قبول می کنیم که بله، پسرک راست میگوید، اما پدر قصد دارد باز هم حواس او را از موضوع اصلی پرت کند تا پسرش را شاد و باروحیه نگاه دارد.

به همین راحتی! اکنون ما هلوکاست و سوزاندان یهودی های مظلوم توسط آلمان ها ظالم را پذیرفتیم! و حتی اگر به ظاهر آنرا رد کنیم در پس ذهن ما این فکر شکل میگیرد که شاید هم واقعا یهودی ها راست می گویند.

دروغی که بار ها و بار ها در فیلم های مختلف تکرار شود، به مرور در ذهن مردم به حقیقت تبدیل خواهد شد!

 

  • آمریکای منجی؛ یار و یاور مظلومان!!!

در پایان نیز تانک واقعی که قرار است جایزه شرکت کردن پسر بچه در این مسابقه ی دشوار باشد، متعلق به ارتش ایالات متحده است! بله ... مثل همیشه آمریکای عزیز و دوست داشتنی ما به داد مظلومین ( و به خصوص یهودی های بیچاره فلک زده! ) رسید!! حالا فهمیدید آمریکا منجی عالم بشریت است یا بیشتر توضیح بدهم؟!! پس لطفا دیگر انقدر نگویید " مرگ بر آمریکا! " frown

زندگی زیباست

 

  • هشدار؛ حتما نسخه اصلی فیلم را ببینید!

دیگر بیشتر از این داستان را برایتان تعریف نمی کنم. خودتان بروید آنرا ببینید. فقط یادتان باشد که حتما نسخه کامل و بدون سانسور آنرا دانلود کنید!

البته من از آن دسته فیلم بین های حرفه ای نیستم که همیشه تاکید دارند فیلم را زبان اصلی و بدون سانسور ببینند. اتفاقا برعکس؛ من دوبله فارسی را خیلی هم دوست دارم. همچنین من معتقدم بعضی صحنه های اروتیک در فیلم ها واقعا اضافی است. درواقع بیشتر آنها را برای اهداف تجاری در فیلم میگنجانند که البته با فرهنگ ما هرگز سازگاری ندارد. اما نمی توان این واقعیت را نیز نادیده گرفت که سانسور واقعا بعضی فیلم ها را نابود می کند!

 

  • تجربه تلخ من در سایت فیلیمو sad

مثلا اگر شما هم مثل من فیلم زیبا و پر مفهوم "سینما پارادیزو" را در فیلیمو ببینید هیچ چیز از آن متوجه نخواهید شد! با این کار ممکن است از درک تجربه ای متفاوت تا ابد محروم بمانید. حتی بعد از آن هم دیگر نمی توانید آن احساس بکر اولین بار دیدن یک فیلم فوق العاده را بچشید!! تنها می توانید با دوباره دیدن نسخه کامل فیلم از اتفاقات آن به طور کامل مطلع گردید؛ که دیگر هرگز آن شور اولیه را نخواهد داشت.

پس پیشنهاد من این است که "زندگی زیباست" را حتما به صورت کامل و بدون سانسور ببینید. اتفاقا این فیلم اصلا صحنه ی آنچنانی ای هم ندارد. حتی اگر خانواده شما خیلی حساس نیستند می توانید این فیلم را در کنار خانواده ببینید! ( فقط یک بوسه خیلی کوتاه دارد kisswink )