ماجرای من و کلاس آنلاین دانشکده؛

در باب قضاوت عجولانه...

 

از وقتی که تعطیلات قرنطینگی شروع شد طفلکی خواهرم همش در حال مشق نوشتن و درس خواندن است.

تعطیل شدن مدارس نه تنها باعث نشد که دانش آموزان یک نفس راحت بکشن و کمی استراحت کنن، بلکه حتی سرشون از قبل هم شلوغ تر شده.

هرکدوم از معلم ها برای درس خودش یک کانال توی واتساپ زده و سیل تکالیف است که از هر سو بر سر دانش آموزان سرازیر می شود.

با هرکدام از دوستان و آشنایان هم که تماس می گیرم یا پیامی برایشان ارسال می کنم از زیادی تکالیف و پروژه های اساتیدشان می نالند.

اما از دانشگاه ما تا همین امروز که دارم این مطلب را می نویسم هیچ خبری نبود. من هم از خدا خواسته کاملا بی خیال بودم.

مادر محترم همه اش می گفت چرا استاد های شما برایتان کلاس آنلاین برگزار نمی کنند؟ برو کانال دانشگاهتان را ببین.

وقتی به کانال دانشکده سر می زدم فقط تبریک و تسلیت ایام را می دیدم و یا حد اکثر چند مسابقه که شرکت در آنها کاملا اختیاری بود.

تا این که امروز وقتی داشتم پیام های واتساپ را نگاه می کردم دیدم یکی از خانم های گروه دانشگاه پیامی از کانال دانشکده با عنوان #اطلاعیه_مهم فرستاده.

ظاهرا دانشگاه ما هم بعد از یک ماه بالاخره به فکر برگزاری کلاس آنلاین افتاده. و این کار قرار است در سامانه سمالایو صورت گیرد.

این شد که فورا گوشی ام را برداشتم و وارد کانال تلگرام دانشکده شدم. بلافاصله فایل ویدئویی آموزش ورود به سامانه را هم دانلود و مشاهده نمودم.

همزمان سیستم را هم روشن کرده و وارد سایت شدم. اما لینک ها عمل نمی کرد. وقتی هم که سایت را رفرش می کردم این پیغام نمایش داده می شد:

خطا در اتصال به شبکه!

با خودم گفتم: "بعله دیگه؛ سامانه جدیده و مشکلات و خطا هاش. امکان نداره سامانه های آموزشی دانشگاه ها توی ایران بدون مشکل باشن.

مخصوصا اگر تازه تاسیس هم باشن که دیگه این خطا ها اجتناب ناپذیره. کاش به جای ایجاد پلتفرم های جدید توی پلتفرم های موجود برامون کلاس میذاشتن."

بعد به این فکر کردم که چه پلتفرم هایی رو میشناسم. یک دفعه یادم افتاد که همون اوایل تعطیلی مدارس پستی در اینستاگرام درباره این موضوع دیده بودم.

یک بلاگر حرفه ای به نام نیما در پیج اینستاگرام نیوسبک چند پلتفرم برای برگزاری کلاس آنلاین معرفی کرده بود.

مثلا یکی از این پلتفرم ها سایت ایسمینار بود که قبل تر باهاش آشنا شده بودم. ( یادم بندازین داستان آشناییم با این پلتفرم رو هم بعدا براتون بگم wink )

و چند تای دیگه که بعضی رو نمیشناختم مثل اسکای روم و لحظه نگار ( که این آخری اصلا سایتش برای من باز نشد )

این اواخر مشکلات وب انگار بیشتر شده و سرعت نت کم تر. باز نشدن سایت لحظه نگار باعث شد کمی مشکوک بشم که شاید مشکل از طرف من باشه.

یهو نگاه کردم دیدم فیلترشکنم روشن مونده! ای دل غافل! حتما سامانه سمالایو هم برای همین کار نمی کرد.

فورا فیلترشکن رو خاموش کردم و دوباره وارد سایت شدم. این بار اتفاقا خیلی سریع و بدون دردسر تونستم وارد حساب کاربریم بشم.

از فکرایی که درباره سامانه های آموزشی کردم یکم پشیمون شدم. البته بی راه هم نگفتم چون این مشکلات واقعا هستن اما این بار من زود قضاوت کردم.

خلاصه وارد سامانه شدم. اما هنوز هیج استادی برامون کلاس درس ایجاد نکرده بود! laugh